torsdag 22 juli 2010

Lektion - markträning

Dee är störtkär i Lucifer, gnäggar och skvätter så fort hon ser honom.
Undra vilka ston i stallet som inte varit kära i min Pojke.... han är tydligen en riktig kärlekskille alla tjejer fallar för honom.

Idag hade Åsa lektion för mig och Bettan på banan.
Först gick vi igenom grundläggande med redskap o.s.v.
Sen började vi med att jobba på liten volt, kunna använda nya ljud för olika saker hästarna skulle göra, även jobba med halt, kort och lång skritt/trav. Lucifer var jätte duktig men seg...

Sen blev det jobba förflyttningar, flytta framdel och bakdel. Gick över förväntan lyckades äntligen flytta framdelen hela tiden och bakdelen behöver bara få en blick.

Sen var det dags att sitta upp då jobbade vi styrning och backa och jobba på en liten fyrkant och vända. Ridningen var svår på Luse han var seg och krävde mycket "stora" hjälper. Jobbade även med bildäcken - att komma nära och även grind med hinderstöd att öppna. Lucifer tyckte det var farligt likaså presseningen.
Han behöver mycket miljöträning då han är rädd för ganska mycket.

Träningen var såååå bra, är så nöjd. Lärde mig jätte mycket och hur jag ska hitta lugnet i mig själv även hur jag ska jobba med Lus och komma vidare.
Det var verkligen inte lätt och jag var inte på topp själv men så skönt med någon som hjälper en hela tiden. Blir lektion igen om ca en vecka.
Så våran läxa är att klara av att komma när hinderstöden kunna backa igenom utan att han är rädd för det. Även jobba på sammma saker vi gjorde idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar