fredag 9 juli 2010

Torsdag & Fredag

Idag var tanken att vi skulle jobba uppsittningar. Så varje gång han sparkade skulle jag hoppa av och lina honom så han förstod att allt som inte var nära mig m.m var jobbigt och komma nära och inte göra så var roligt och inte jobbigt.

Började båda bra och dåligt eftersom han inte sparkade något alls så jag tog av linan, men då såklart började han så på med den igen. Då blev det en gång, så han fick springa men såg inte helt okej ut i vänsterfram såg lite stel och seg ut. Gick ut på gräset fortsatte att sparka. Han tar i massor nu, så man nästan inte sitter kvar.
Charlotta fick rida han en stund, hon är både tuff och ger sig inte. Vilket är vad han behöver då jag lätt tappar motivationen.

Det gick bra, men han sparkade enormt mycket. Visst satte hon press på han men det var ändå inte okej. Men sen gav han sig mer och mer, blev några galoppsprång efter Gubben - fast mycket spark, men Charlotta satt kvar. ;)

Idag då... Elina fick känna på han och kom fram till att han har träningsverk i bakdelen/ bakbenen. Inte konstigt eftersom vi både travat över upphöjda bommar och ridit en hel del i backarna och gått ganska hårt nu några dagar. Men det är väl bra då bärigheten kommer då mer och mer. Men vill verkligen inte sitta på en sparkande häst, så han får ta det lugnt nu ett par dagar sen ifall han börjar så får man hoppa av och lina direkt.

Gjorde rent och masserade in hela Lus med linimentschampoo vilket jag tror han tycke var riktigt skönt. Håkan Lundell får ta en titt på honom också när han ändå ska ut och kolla några andra hästar. Sen efter det ska veterinär ut och kolla tänder.

Är en hel del saker killen behöver. Han behöver avmaskas nu snarast och de fixar vi i helgen eller på måndag. Skulle behöva inhandla rasp, repgrimma, rep, flugspray, sårvård och ett hackamore. Men pengarna räcker inte till just nu :(

1 kommentar:

  1. Haha ja jag satt kvar som tur var, han var inte så glad på mig :P Kommer där och kräver att han ska göra en massa jobbiga saker och gå åt andra håll än de han vill gå åt..! Men han var väldigt rolig att rida, och hade väldigt härliga gångarter det kan hann känna :) Rider honom gärna igen om du behöver hjälp nån gång, bara att säga vad du vill att jag ska göra med honom :) //Charlotta

    SvaraRadera